زمانی که میخواهید یک سیستم برای گیمینگ اسمبل کنید، باید برای خرید مانیتور گیمینگ مناسب زمان زیادی را صرف کنید تا بهترین گزینه انتخاب شود. در این مطلب قصد داریم به تمام ویژگیهایی که قبل از خرید مانیتور گیمینگ باید بدانید، بپردازیم. با در نظر گرفتن این نکات، میتوانید با توجه به بودجهای که در اختیار دارید، یک مانیتور گیمینگ جذاب و باکیفیت بخرید.
مشاهده همه
رفرشریت و زمان پاسخگویی مانیتور گیمینگ
هنگامی که به دنبال یک مانیتور گیمینگ هستید، به طور حتم باید به رفرشریت آن که بر حسب هرتز (Hz) سنجیده میشود، توجه کنید. این عدد نشان میدهد که مانیتور هر ثانیه چند بار تصویر را بهروزرسانی میکند. هرچه این عدد بالاتر باشد، بهتر است. این روزها تقریبا تمام مانیتورها و تلویزیونهای جدید حداقل رفرشریت ۶۰ هرتز را ارائه میدهند.
بیایید با یک مثال به اهمیت رفرشریت بالا در بازی نگاه کنیم: فرض کنید در یک بازی با رفرشریت پایین ۳۰ هرتز، شخصی در حال دویدن مقابل شماست. با این رفرشریت پایین، ممکن است تصویر روی صفحه به درستی موقعیت او را در آن لحظه خاص بازی نشان ندهد. این اختلاف زمانی به نظر بسیار کوتاه میرسد و همینطور هم هست، اما در بازیهای رقابتی برای نشانهگیری دقیق و واکنش سریع، همین اختلاف اندک میتواند تعیینکننده باشد.
همانطور که گفتیم ۶۰ هرتز حداقل رفرشریت قابل قبول است، اما امروزه مانیتورهای بسیاری با رفرشریت ۱۴۴ هرتز در بازار وجود دارند که برای گیمرهای حرفهای بسیار توصیه میشود. تفاوت بین ۶۰ و ۱۴۴ هرتز کاملاً مشهود است و میتواند به بهبود زمان واکنش شما نیز کمک کند. حتی مانیتورهایی با رفرشریت ۲۴۰ هرتز هم در بازار موجودند، اما اینکه آیا این افزایش برای گیمرهای معمولی مزیت قابل توجهی داشته باشد، جای بحث دارد.
یک نکتهی کلیدی دیگر: اگر کارت گرافیک و پردازندهی شما قادر به اجرای بازیها با فریم ریت بالا نباشند، استفاده از مانیتور با رفرشریت بالا فایدهای ندارد. اطمینان حاصل کنید که کل مجموعهی سختافزار گرافیکی شما از رزولوشن و رفرشریت موردنظرتان پشتیبانی میکند. در صورتی که کارت گرافیک شما توانایی اجرای بازی با فریم ریت بالا را نداشته باشد، همیشه میتوانید با کاهش رزولوشن بازی در تنظیمات، فریم ریت را افزایش دهید.
مشخصه مهم دیگر برای مانیتور گیمینگ، زمان پاسخگویی است. همانطور که از نامش پیداست، این مشخصه به مدت زمانی اشاره دارد که طول میکشد تا هر پیکسل از یک حالت به حالت دیگر تغییر کند. این زمان معمولاً بر حسب میلیثانیه (ms) و بر اساس تغییر از یک سایه خاکستری به سایه خاکستری دیگر (GtG) اندازهگیری میشود. برای انجام بازیهای ویدیویی، زمان پاسخگویی زیر ۵ میلیثانیه مطلوب است، اما رسیدن به ۲ میلیثانیه یا حتی ۱ میلیثانیه ایدهآل خواهد بود.
زمان پاسخگویی اهمیت دارد زیرا در صحنههای پرسرعت، زمان پاسخگویی کندتر میتواند منجر به تار شدن تصویر هنگام حرکت (Motion Blur) یا ایجاد اثر سایه (Ghosting) شود، چرا که مانیتور نمیتواند با سرعت بازی همگام شود. شما همواره خواهان تصویری واضح و دقیق هستید و دستیابی به این امر با رفرشریت بالا در کنار زمان پاسخگویی سریع امکانپذیر است. اینها عموماً ویژگیهایی هستند که یک مانیتور معمولی را به یک مانیتور گیمینگ تبدیل میکنند. در نهایت هم اگر در مورد تفاوت رفرشریت و FPS بازی برای شما سوال ایجاد شده، در یک مطلب دیگر به طور مفصل به این موضوع پرداختهایم.
رفرشریت متغیر
اگر به بررسیهای نرخ فریم (تعداد فریم در ثانیه) بازیها و کامپیوترهای مخصوص بازی توجه کرده باشید، احتمالا دیدهاید که این عدد بسته به اتفاقات درون صفحه تغییر میکند. در صحنههای خلوت، نرخ فریم بالا میرود و در صحنههای شلوغ، افت قابل توجهی پیدا میکند. بدون وجود فناوریهای هوشمند، این موضوع میتواند باعث پدیده پارگی نمایشگر (screen tearing) شود.
پارگی نمایشگر زمانی رخ میدهد که مانیتور بخشی از یک فریم و بخشی از فریم بعدی را به طور همزمان نمایش میدهد. به سادگی میتوانید این اتفاق را تشخیص دهید، چرا که تصویر در قسمتی که همگامسازی (سینک) مختل شده، دچار شکستگی میشود. دلیل این امر آن است که مانیتورها با رفرشریت مشخصی کار میکنند و زمانی که اطلاعات فریمی که دریافت میکنند با تنظیمات سختافزاری آنها مطابقت نداشته باشد، نمیدانند دقیقا چه کاری باید انجام دهند.
یکی از راهحلهای قدیمی، استفاده از فناوری VSync است که روشی ساده به شمار میرود. این فناوری به مانیتور میگوید تا پیش از نمایش کامل فریم بعدی، منتظر بماند. اما VSync راهحل بینقصی نیست، چرا که میتواند باعث ایجاد تأخیر شود که برای بازی بسیار آزاردهنده است.
کمپانیهای AMD و NVIDIA هر دو فناوریهایی را برای همگامسازی تطبیقی (Adaptive Sync) یا همان رفرشریت متغیر توسعه دادهاند تا به مانیتورها در حفظ پخش روان تصویر کمک کنند، حتی زمانی که کارت گرافیک نرخ فریم غیر استانداردی را ارائه میدهد. راهحل AMD با نام FreeSync و راهحل NVIDIA با نام G-Sync شناخته میشود. هر دوی این فناوریها در رفع پارگی نمایشگر عملکرد فوقالعادهای دارند، اما برای بهرهمندی از آنها به سختافزار سازگار نیاز است.
فناوری FreeSync کمپانی AMD از قابلیت دسترسی گستردهتری برخوردار است و پیادهسازی آن ارزانتر است؛ به همین دلیل معمولا در مانیتورهای با قیمت مناسبتر یافت میشود. از طرف دیگر، فناوری G-Sync کمپانی NVIDIA نیازمند تأییدیه و کنترل کیفیت است تا عملکرد آن تضمین شود و همین موضوع معمولا باعث افزایش قیمت مانیتور میشود. اگر کارت گرافیک AMD دارید، مانیتوری با FreeSync تهیه کنید و اگر کارت گرافیک NVIDIA دارید، به دنبال مانیتور گیمینگ سازگار با G-Sync باشید.
آیا یکی از این فناوریها بهتر از دیگری است؟ میتوان استدلال کرد که G-Sync از نظر فنی بهتر است، چرا که دارای تأییدیههای اضافی و تضمین عملکرد است، در حالی که پشتیبانی از FreeSync برای سازندگان مانیتور های گیمینگ دردسرهای کمتری دارد و ممکن است از مانیتوری به مانیتور دیگر، عملکرد متفاوتی ارائه دهد. به همین خاطر، معمولا مانیتورهای G-Sync گرانتر هستند.
اندازه مانیتور گیمینگ و رزولوشن
با توجه به میزتان، ممکن است انتخاب اندازه مانیتور گیمینگ برایتان از پیش تعیین شده باشد، اما حدس میزنیم بین ۲۴ تا ۳۲ اینچ باشد. در مورد رزولوشن، طیف وسیعی از Full HD تا ۴K در اختیار خواهید داشت. بدیهی است که مانیتور بزرگتر، خب بزرگتر است، در حالی که رزولوشن بالاتر تصویری واضحتر و با جزئیات بیشتر ارائه میدهد. اندازه مانیتور به احتمال زیاد رزولوشن مورد نیازتان را تعیین میکند. اگر به دنبال گزینهای کوچکتر هستید، یک نمایشگر ۲۴ اینچ Full HD به خوبی کار میکند. بهترین گزینه برای اکثر افراد، یک مانیتور میانرده ۲۷ اینچ با رزولوشن ۲۵۶۰ در ۱۴۴۰ است که به عنوان ۱۴۴۰p یا QHD نیز شناخته میشود.
اما اگر میخواهید بیشتر هزینه کنید، میتوانید سراغ مانیتورهای گیمینگ ۳۲ اینچی با رزولوشن ۴K هم بروید. بدیهی است گزینههای دیگری مانند نمایشگرهای ۴K با سایز ۲۷ اینچ و نمایشگرهای QHD با سایز ۳۲ اینچ و همچنین گزینههایی خارج از این اندازهها، رزولوشنها و نسبتهای تصویر وجود دارد، اما ما سعی داریم نکات را ساده نگه داریم. برای گیمینگ، ۲۷ اینچ ۱۴۴۰p علیرغم پیشرفتهای تئوری که با سایزهای بزرگتر و رزولوشن بالاتر همراه است، به دلایل زیادی بهترین گزینه است.از یک طرف اندازهی ۲۷ اینچ برای اکثر پیکربندیها معقول محسوب میشود. همچنین رزولوشن ۱۴۴۰p نسبت به Full HD شارپتر است و فشار کمتری روی کارت گرافیک در مقایسه با ۴K وارد میکند و با این رزولوشن نسبت به ۴K میتوانید به رفرشریت بالاتری دست پیدا کنید.
اگر به سمت مانیتور گیمینگ ۴K حرکت میکنید، باید در مورد پردازش اضافی مورد نیاز برای قدرت بخشیدن به آن فکر کنید. تمام آن پیکسلهای اضافی نیاز به رندر شدن دارند و این میتواند هر سیستمی را کند کند. این نکته را به خاطر داشته باشید، گاهی اوقات پیکسلهای بیشتر به معنای بهتر بودن نیست. در این میان میتوانید به سراغ مانیتورهای اولترا واید تخت یا خمیده هم بروید که هرکدام از آنها مزایا و معایبی ارائه میکنند.
HDR
بسیاری از افراد تصور میکنند که رزولوشن بالاتر، به معنی کیفیت بهتر است. اما میتوان گفت که محدوده دینامیکی بالا یا HDR، تاثیر بسیار بیشتری بر روی کیفیت تصویر شما خواهد گذاشت. در مقایسه با سیستمهای نمایشگر قدیمی، کنتراست بالاتر و رنگهای غنیتر موجود در تصاویر HDR، جهشی فوقالعاده به حساب میآید. اگر تا به حال مانیتور HDR را تجربه نکردهاید، قطعا چیز مهمی را از دست دادهاید.
با این حال، استفاده از HDR در مانیتورهای کامپیوتر هنوز کمی غیرمعمول است. HDR واقعی نیازمند حداکثر روشنایی و حداقل روشنایی مشخصی برای تضمین محدوده دینامیکی وعده داده شده است، اما بسیاری از مانیتورهای مقرون به صرفه قادر به دستیابی به این اهداف نیستند. این موضوع منجر به معرفی استاندارد DisplayHDR با حداکثر روشنایی جایگزین شده است. هنگام خرید، DisplayHDR 400 یا بالاتر به احتمال زیاد خرید معقولی خواهد بود و به تصاویر شما حس پویاتری می بخشد. برای فعال سازی HDR، مطمئن شوید که سیستم عامل، کارت گرافیک و مانیتور شما از آن پشتیبانی می کنند. همچنین، هر بازی به طور جداگانه باید از این فرمت پشتیبانی کند. در این زمینه محتاط باشید، اما به شدت توصیه می شود زیرا HDR به سرعت در حال تبدیل شدن به یک ویژگی استاندارد است.
پورتهای مانیتور گیمینگ
در نگاه اول به نظر میرسد موضوع پورتهای مانیتور گیمینگ اصلا پیچیده نیست. ولی در واقعیت دنیای کامپیوترهای دسکتاپ سرشار از پورتهای متنوعی است. با این حال در حال حاضر فقط چند مورد از این پورتها محبوبیت گسترده دارند. در زمینهی مانیتور گیمینگ، عمدتا با پورتهای HDMI، DisplayPort، USB-C و Thunderbolt™ ۴ روبرو هستیم. نکتهی کلیدی این است که هر کدام از این استانداردها چندین نسخه دارند و طبیعتاً جدیدترین نسخهی آنها عملکرد بهتری ارائه میدهد.
ابتدا با محبوبترین درگاههای ورودی مانیتور، یعنی HDMI و DisplayPort شروع میکنیم. تقریباً همه با HDMI آشنایی دارند، زیرا این فناوری امروزه همهجا یافت میشود. با این حال، DisplayPort رقیب نزدیک آن به شمار میرود. از لحاظ تاریخی، DisplayPort به دلیل ارائهی نرخ تازهسازی و رزولوشن بالاتر، از کارایی بیشتری برخوردار بوده است. این روزها تقریبا تمام مانیتورهای گیمینگ دارای هر دو پورت HDMI و DisplayPort هستند.
HDMI 2.0 یک انتخاب مناسب است، اما اگر به دنبال آیندهنگری هستید، HDMI 2.1 گزینه بهتری خواهد بود. HDMI 2.1 از وضوح و نرخ تازهسازی تصویر بالاتری پشتیبانی میکند و برای بازیهای ویدیویی و محتوای HDR ایدهآل است. DisplayPort 2.1 جدیدترین نسل این استاندارد است، اما در حال حاضر تعداد کمی از مانیتورها از آن پشتیبانی میکنند. اگر مانیتور شما از DisplayPort 1.4 (یا بالاتر) پشتیبانی میکند، برای اکثر نیازهای شما کافی خواهد بود. DisplayPort 2.1 پهنای باند بسیار بالایی را ارائه میدهد و برای اتصال چندین مانیتور با وضوح بالا یا نمایشگرهای ۸K مناسب است. در نهایت، انتخاب بین HDMI و DisplayPort به نیازها و بودجه شما بستگی دارد. هر دو این استانداردها کیفیت تصویر و صدای عالی را ارائه میدهند، بنابراین میتوانید با خیال راحت هر کدام را که مناسب شماست انتخاب کنید.
پنل مانیتور گیمینگ
بیشتر مانیتورهای موجود در بازار مبتنی بر سه پنل هستند: TN، IPS و VA. پنل TN ارزان اما سریع است، پنل IPS کندتر است اما دقت رنگ و زاویه دید بهتری دارد، و پنل VA در همه زمینهها عملکرد متوسطی ارائه میدهد. طبیعتا مانیتورهای گیمینگ دارای پنل IPS جذابتر هستند زیرا این پنلها زاویه دید بهتری دارند که آنها را برای ستاپهای چند مانیتوره عالی میکند، همچنین دقت رنگ یک مانیتور IPS خوب، فوقالعاده است.
حتی میتوانید مانیتورهای IPS با رفرشریت بالا تهیه کنید تا زمان پاسخگویی نسبتا کندتر آنها نسبت به پنل TN را جبران کند. با این حال، صرف نظر از نوع پنل، بهتر است همیشه سراغ مانیتورهای مات بروید. این نوع مانیتور به طور موثری از ایجاد درخشندگی جلوگیری میکند و خستگی چشم و بیماریهای مرتبط با صفحه نمایش را کاهش میدهد. علاوه بر این، آنها از نظر ظاهری نیز بسیار زیبا هستند.
ارگونومی
وقتی صحبت از ارگونومی میشود، معمولاً میز و صندلی به ذهن خطور میآید. به سادگی فراموش میکنیم که مانیتورها هم چقدر در این زمینه نقش دارند. شاید به این دلیل است که در مورد مانیتورها، ارگونومی صرفاً به قابل تنظیم بودن پایه و اتصالات آن اشاره دارد. برخی افراد از پایههای نگهدارنده مانیتور متحرک استفاده میکنند که نمایشگر خود را روی آن نصب کرده و میتوانند مانیتور را به هر حالتی که دوست دارند تنظیم و کج کنند. با این حال، اگر قصد راهاندازی یک سیستم تک مانیتوره را دارید، همیشه مانیتوری را خریداری کنید که از ابتدا دارای پایه قابل تنظیمی باشد. این کار میتواند در هزینه و زمانی که صرف خرید پایه جانبی میکنید، صرفهجویی کند.
همانطور که میتوانید ارتفاع صندلی و میز ارگونومیک را کم و زیاد کنید، باید بتوانید ارتفاع مانیتور خود را نیز مطابق با هر تنظیمی که ترجیح میدهید، تنظیم کنید. همچنین باید به امکان چرخش و تغییر زاویه مانیتور هم توجه کنید.
در این مطلب میتوانستیم به موارد دیگری هم اشاره کنیم ولی همین موارد عنوان شده، مهمترین ویژگیهای مانیتور گیمینگ هستند و برای یک خرید موفق، باید به تمام این موارد توجه نشان دهید. بعد از خواندن این مطلب، توصیه میکنیم ۴ اشتباه بزرگ هنگام خرید مانیتور گیمینگ را مرتکب نشوید که در یک مطلب جداگانه به سراغ این موضوع رفتهایم.
مشاهده همه
منبع: MakeUseOf